Pytania/Odpowiedzi


Najczęstszym powodem nieprawidłowego funkcjonowania Wi-Fi są:
- ograniczony zasięg sieci bezprzewodowej Wi-Fi,
- zakłócenia w eterze
- opóźnienia wprowadzane w sieci bezprzewodowej


a) Przez ścianę następuje tłumienie sygnału radiowego.
Przez 2 ściany dostęp może stać się niemożliwy, ponieważ ściany szczególnie w budynkach
wielorodzinnych są żelbetonowe i skutecznie blokują rozchodzenie się fal radiowych.
Gracz łączący się z serwerem gier przez sieć bezprzewodową, nigdy nie będzie miał gwarancji
stabilnego połączenia. Nawet jeśli dzisiaj połączenie jest akceptowalne to jutro gdy sąsiad za
ścianą uruchomi ruter na tej samej częstotliwości dostęp bezprzewodowy zostanie zakłócony – spadnie
szybkość transferu danych oraz wzrosną czasy dostępu do sieci.
To samo dotyczy usług strumieniowania danych czyli np. oglądania filmów (Youtube, Netflix, itp.)

b) Zasięg sieci Wi-Fi
Polecamy sprawdzenie siły sygnału bezpłatną aplikacją w smartfonie np. Wi-Fi Analyzer (Android).
Sygnał naszej sieci Wi-Fi poniżej wartości – 65 dBi oznacza spadek jej wydajności.
Sygnał -80 dBi jest zbyt słaby, aby swobodnie surfować w sieci.
Zdarza się, że trzymając w dłoni smartfon wystarczy zmienić miejsce korzystania z Internetu o 20 cm
i sygnał może ulec znacznemu osłabieniu lub polepszeniu.

c) Bezprzewodowy dostęp w dużych mieszkaniach i domkach jednorodzinnych
W w/w mieszkaniach 1 ruter nam nie wystarczy.
Użytkownicy, którzy korzystają z bezprzewodowego dostępu Wi-Fi w dużych wielopokojowych
mieszkaniach (szczególnie domki jednorodzinne wielokondygnacyjne) powinny zainwestować
w gotowe rozwiązania typu MESH gwarantujące dobry zasięg sieci bezprzewodowej w całym domu.
Jest to zazwyczaj ruter „matka" i 1 lub 2 „satelity" przekazujące dalej bezprzewodowy sygnał.
Z praktyki wiemy, że tanie wzmacniacze sygnału nie zawsze spełniają swoją rolę.

Wielu użytkowników posiada zbyt wolne łącza o przepustowości 4-20 [Mb/s].
Mała prędkość dostępu do Internetu powoduje, że jeśli w domu korzysta kilka osób powstają znaczne opóźnienia czyli lagi (gracze doskonale znają to określenie).

Trzeba mieć na uwadze, że nawet jeśli nie korzystamy z sieci to np. smartfon, tablet, komputer itp. który jest podłączony po Wi-Fi do sieci być może akurat wykonuje aktualizacje oprogramowania i ściąga masę danych z sieci. Dzieje się to zazwyczaj poza naszą kontrolą.
Niewiele osób wie, że system Windows udostępnia aktualizacje innym komputerom w sieci. Konsekwencje tego są takie, że nieświadomie udostępniamy zasoby w celach aktualizacji oprogramowania czyli „zajmujemy" swoje łącze.

Jeśli w domu korzysta z sieci wiele osób np. ktoś ogląda film na You Tube lub Netflix - pamiętajmy, że usługi te wymagają przesyłania dużej ilości danych.
Coraz częściej posiadamy komputery, czy smartfony z ekranami o dużej rozdzielczości.
Im wyższa rozdzielczość ekranu tym lepsza jakość obrazu i oczywiście rośnie zapotrzebowanie na więcej danych czyli szybszy dostęp do Internetu.
Film w jakości HD wymaga dostępu o przepustowości 15 Mb/s, ale już film w wysokiej jakości 4K będzie potrzebował ok. 25 Mb/s.
Gracze oprócz w/w kwestii dodatkowo powinni wziąć pod uwagę fakt, że tylko płatne serwery umożliwiają szybki i niezawodny dostęp do gier. Darmowe serwery mogą posiadać różne ograniczenia na co lokalny dostawca Internetu nie ma wpływu.
Do serwerów znajdujących się tysiące kilometrów od nas czas dostępu może być liczony w setkach milisekund co uniemożliwia komfortowe granie. Dlatego przed wyborem serwera proszę zwrócić uwagę na jego lokalizację i parametry.

Domowy ruter i gwarancja przepustowości dla urządzeń.
Jeśli jeden z użytkowników gra profesjonalnie to w domowej sieci powinien mieć zagwarantowany przydział prędkości dla siebie tak, aby inny użytkownik w danym momencie nie zabrał mu łącza (nie zakłócił gry).
Podział taki wymaga stosowania bardziej zaawansowanych ruterów z funkcjami QOS z przydziałem priorytetów dla poszczególnych usług.

Proszę pamiętać, że tylko przewodowe połączenia gwarantują nam stabilne, pewne połączenia. Wszędzie gdzie wymagane są łącza o dużych wymaganiach np. gry online, oglądanie filmów na YT, Netflix, praca zdalna itp. komputer, konsola lub telewizor powinny być podłączane do rutera kablem.
Operator telekomunikacyjny nie bierze odpowiedzialności za działanie wewnętrznej sieci domowej, a w szczególności bezprzewodowej sieci Wi-Fi. Sieć domowa stanowi własność użytkownika i jest jego rzeczą prywatną na której działanie nie mamy wpływu.
Statystycznie ponad 97% zgłoszeń to problem nieprawidłowo działającej sieci wewnętrznej /domowej/ lub zbyt wolnego dostępu do Internetu zapisanego w umowie. Sugerujemy w takich przypadkach zwiększyć szybkość łącza.
Treści zawarte w Internecie ewoluują i korzystanie na przestrzeni ostatnich kilku lat wymaga szybkiego dostępu do Internetu.
Nie jest prawdą jak twierdzą niektórzy użytkownicy, że „kiedyś było dobrze to i teraz tak być powinno".
Filmy, gry online, dobrej jakości zdjęcia itd. wymagają szybkiego dostępu do Internetu /szybkich łączy/.

a) Szybkość dostępu do Internetu sprawdzamy zawsze urządzeniem podłączonym za pośrednictwem kabla a nie bezprzewodowo (Wi-Fi)

b) W momencie wykonywania testu szybkości i jakości dostępu do Internetu zwalniamy łącze tak, aby żadne urządzenie nie korzystało z naszej domowej sieci (z dostępu do Internetu), ponieważ test nie będzie wiarygodny.

c) Wykonujemy test w serwisie do tego przeznaczonym np. https://speedomat.pl albo bezpośrednio: https://speedtest-war.epix.net.pl/

UWAGA: Przy wykonywaniu testów łączy o prędkościach powyżej 100 Mb/s musimy posiadać kartę sieciową obsługującą takie prędkości czyli 1Gb/s. Innymi słowy sprzęt musi być w miarę szybki i posiadać specyfikację techniczną nie najgorszej jakości. W przeciwnym wypadku testy nie będą wiarygodne.
Zdarzało się, że technicy byli wzywani na interwencję, gdzie komputer uruchamiał się kilka minut co oznaczało, że użytkownik miał problem ze sprzętem a nie prędkością dostępu do Internetu.
Jeśli na jednym urządzeniu dostęp do Internetu działa prawidłowo a na innym nie - oznacza, że mamy problem z urządzeniem a nie łączem dostępowym.

Po weryfikacji w/w kwestii gdy sieć nadal działa nieprawidłowo możemy zgłosić fakt dostawcy sieci
e-mailem na adres: ksk@esab.net.pl lub telefonicznie: 48 6110088.